Winkeltje spelen op het web

Online winkelen is populair. Vorig jaar besteedden we in Nederland meer dan 10,5 miljard euro in de webwinkel (+8,5%). Het ging om bijna 100 miljoen bestellingen. En de groei zet dit jaar zeker door, mede door het gebruik van smartphone en tablet.

In Nederland zijn volgens de Kamer van Koophandel 26.500 webwinkels actief. Dat zijn bedrijven die ‘webwinkel’ als hoofdactiviteit hebben opgegeven. In werkelijkheid ligt het aantal webwinkels in ons land naar schatting al over de 40.000. De drempel om een webwinkel te starten is laag. Al voor een paar tientjes per maand ben je de trotse bezitter van je eigen webwinkel. De webwinkel is vooral populair onder vrouwen (49%) en jongeren (43% is jonger dan 35 jaar). Jongeren worden in het algemeen steeds actiever als ondernemer. Vorig jaar schreven zich maar liefst 4.500 jongeren onder de twintig jaar in bij De Kamer van Koophandel, een stijging van 19% ten opzichte van 2012.

Met het online shoppen gaat het crescendo, maar dat geldt niet voor de meeste webwinkels. Van alle webwinkeliers heeft 33% nog nooit winst gemaakt, 50% van alle winkels heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro en bijna 60% geeft het al binnen 4 jaar weer op. Kort gezegd: het kost misschien weinig, maar het levert meestal ook niet veel op. Online staan er veel meer winkels leeg dan in de gemiddelde Nederlandse winkelstraat.
Een eigen winkel is voor velen een droom, maar zowel on- als offline is het niet eenvoudig er een succes van te maken. Keihard vallen en dan toch weer opstaan, lange dagen en veel verantwoordelijkheid. De romantiek is er al snel af. Je bent dan wel eigen baas en kunt doen wat je wilt, maar die vrijheid wil niet zeggen dat je ook vaak vrij bent. Integendeel.

Onlangs publiceerde online winkelwarenhuis Zalando de jaarcijfers. Een grote speler, commercials met BN-er Lieke van Lexmond, en een verlies van meer dan 100 miljoen euro. Het web is weliswaar laagdrempelig, het bereik enorm, de kansen eindeloos, maar eenvoudig is het zeker ni